søndag den 11. september 2011

New York Iced Coffee

Kaffe er godt - også på en varm sommerdag - især iskaffe. Min amerikanske arbejdsgiver lavede iskaffe derhjemme og det er den opskrift jeg her viderebringer. Denne metode tager lidt tid, men til gengæld har du lettilgængelig iskaffe flere dage frem. I det hele taget minder kaffe mig om New York - måske fordi det var mens jeg var der at jeg "lærte" at drikke kaffe. Den lokale "Barnes & Noble"-boghandel, som var indrettet med lænestole og sofaer - og vigtigst af alt: tilhørende Starbucks café! - blev et fristed, kun et par hundrede meter fra vores hus, hvor jeg kunne hvile ørerne efter en hel dag med børnene. Her kunne jeg købe en kop kaffe - varm eller kold - snuppe en bog fra hylden og sidde og læse i ro og mag. Mine tanker stryger stadig lige tilbage til New York, med  varme i hjertet - trods isen- når jeg drikker denne gudedrik - ikke mindst på denne dags dato. 

Denne opskrift giver 8-12 glas afhængig af den ønskede "styrke":

"Hemmeligheden" er at kaffen er koldbrygget, så den ikke bliver bitter efter afkøling. Kaffeekstrakten kan holde sig en uges tid på køl.  

100 g mørkristet, formalet kaffe
1½ liter koldt vand

Bland vand og kaffe i en lufttæt beholder og sæt det i køleskabet i minimum 8 timer - gerne et døgn.

Når det har trukket hældes det gennem et kaffefilter og stilles atter på køl. 

Iskaffen "monteres" på følgende måde:

Fyld glasset ca 1/5 - 1/3 med kaffe - alt efter hvor kraftig kaffesmag du ønsker. Rør evt. 1 tsk sukker i hvis du gerne vil have din iskaffe lidt sød. Fyld glasset op med isterninger og fyld efter med mælk. 


Du kan også søde kaffen med hjemmelavet appelsin- eller vaniljesirup

Luksusudgaven laves på samme måde men i stedet for at søde med sukker eller sirup tilsætter du 2 tsk sødet, kondenseret mælk, hvilket giver kaffen en cremet, sød og karamelagtig smag.

Velbekomme! 

4 kommentarer:

  1. Ja. Det er altid et hit hos os kaffe-elskere. ;)

    SvarSlet
  2. Næh hvor fedt :-)
    Jeg laver også iskaffe selv, men jeg har aldrig prøvet at koldbrygge på den måde. Jeg plejer at bruge mange isterninger, kold mælk og friskbrygget espresso.
    .. og muligvis lidt chokoladesirup ;-)

    SvarSlet
  3. Sådan laver jeg også iskaffe af og til. Men skal der bruges større mængder er denne metode nemmere, og desuden bliver drikken mere cremet - da man undgår at drikken bliver tyndet efterhånden som den varme espresso smelter isen.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...